"Με τρεις μόνο λέξεις, περιέγραψέ μας την μαμά σου", "Πώς καταλαβαίνεις πως το παιδί σου είναι χαρούμενο χωρίς να σου το πει;" , "Μπορείς να... Περισσότερα
Μουσικά Εργαστήρια
Ολιγομελή τμήματα για παιδιά από 2-12 ετών. Ένας εναλλακτικός τρόπος εκμάθησης της μουσικής βασισμένος στο εκπαιδευτικό σύστημα ΕΝαρμονία της μουσικού Σταυρούλας Μαυρομμάτη.
Για να ενεργοποιηθεί λοιπόν η φαντασία των παιδιών, χρησιμοποιείται ένας ιδιαίτερος τρόπος προσέγγισης των τεχνών. Το ζητούμενο δεν είναι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, ή των κανόνων της μουσικής ή της ζωγραφικής, αλλά το να αναπτύξει το κάθε παιδί την δική του προσωπική σχέση με τις Τέχνες, αυτοσχεδιάζοντας.
Οι τεχνικές και οι δραστηριότητες επιλέγονται προσεκτικά, με μόνο κριτήριο να ενεργοποιήσουν την γνώση που κρύβεται μέσα σε κάθε παιδί. Η εισαγωγή σε όλα τα εργαστήρια γίνεται με μικρά «τελετουργικά», που στοχεύουν στη διέγερση της φαντασίας, την αύξηση της συγκέντρωσης και την προετοιμασία του σώματος.
Το θεμέλιο είναι η μουσική. Επάνω στη βάση αυτή δομείται το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σύστημα. Ειδικότερα:
1. Ο Ρυθμός
Ο ρυθμός αποτελεί τη βάση της μουσικής, και τον συναντάμε και στις υπόλοιπες Τέχνες, όπως στη Γλυπτική, ή στο Χορό. Ο ρυθμός είναι δομικό στοιχείο της ζωής, είναι κρυμμένος νόμος μέσα στην φύση. Έχει τεράστια επίδραση πάνω μας διότι κι εμείς οι ίδιοι είμαστε ρυθμός. Το χτύπημα της καρδιάς, η αναπνοή, οι βιορυθμοί, η λειτουργία όλου του μηχανισμού του σώματος, είναι ρυθμική.
Τα παιδιά εξερευνούν αρχικά απλά ρυθμικά μοτίβα με τη συνοδεία κρουστών οργάνων, επιλέγοντας διαφορετικό κάθε φορά, ώστε να αναπτυχθούν οι ξεχωριστές δεξιότητες που απαιτούνται για τον χειρισμό του κάθε οργάνου.
Στα πρώτα στάδια καλούνται από τον καθοδηγητή να τον μιμηθούν, έως ότου είναι σε θέση να σκεφτούν δικά τους πρότυπα ρυθμικά μοτίβα καθοδηγώντας με τη σειρά τους την ομάδα. Κατόπιν, ενθαρρύνονται να κινηθούν στο χώρο βασιζόμενα μόνο στην ακοή τους, βιώνοντας έτσι με το σώμα τους την ποικιλία του ρυθμού σε ένταση και ταχύτητα και ελέγχοντας την κάθε τους κίνηση.
2. Η Φωνή - το Ανθρώπινο Μουσικό Όργανο
«Το πιο παλιό, το πιο αληθινό, το πιο ωραίο όργανο της μουσικής, η μόνη αρχή στην οποία η μουσική μας οφείλει την ύπαρξή της, είναι η ανθρώπινη φωνή.» Ρ. Βάγκνερ
Τα παιδιά εισάγονται στον μαγικό κόσμο της ανθρώπινης φωνής και μέσα από το παιχνίδι ανακαλύπτουν όλες τις δυνατότητες που προσφέρει. Μαθαίνουν για την λειτουργία της αναπνοής και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην χρήση της φωνής στην ομιλία, την απαγγελία και το τραγούδι.
3. Ενεργητική Ακρόαση
Ξεκινώντας από τα προϊστορικά χρόνια και φτάνοντας ως την σύγχρονη εποχή ανακαλύπτουμε πως η εξέλιξη της μουσικής είναι απόλυτα συνυφασμένη με την ίδια την ύπαρξη του ανθρώπου.
Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα έργα των μεγαλύτερων μουσουργών και εξοικειώνονται σταδιακά μαζί τους, ανακαλύπτοντας έτσι την ομορφιά του ήχου και της αρμονίας. Βήμα – βήμα ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί και να τα μοιραστούν με την ομάδα. Μέσα από τη συζήτηση που ακολουθεί, καθοδηγούνται στο να φανταστούν τα κίνητρα που οδήγησαν τον κάθε συνθέτη στην συγκεκριμένη σύνθεση και μαντεύουν τι είναι αυτό το οποίο θέλει να περιγράψει ή να εκφράσει μέσα από την μουσική του. Έτσι, η παθητική ακρόαση μετατρέπεται σταδιακά σε ενεργητική.
Με τις κατάλληλες μεθόδους προσεγγίζονται αντίστοιχα και οι αισθήσεις που σχετίζονται με τις υπόλοιπες τέχνες, ώστε σταδιακά εκτός από την ακοή, να ενεργοποιηθεί η όραση, η αφή και δευτερευόντως οι άλλες δύο αισθήσεις.
4. Οπτικοακουστικά Μέσα -Επιστημονικά Πειράματα
Χρησιμοποιώντας τα σύγχρονα μέσα (βίντεο, προβολές, διαφάνειες) δίνονται πληροφορίες στα παιδιά για την φύση και την τέχνη, διεγείροντας με τον τρόπο αυτό, το νου και την περιέργειά τους.
Παράλληλα, γίνονται επιστημονικά πειράματα που σχετίζονται με κάποια από τις Τέχνες ή τις έννοιες που επεξεργαζόμαστε, ώστε να αναπτυχθεί η εφευρετικότητά τους, να εξομαλυνθεί η απόσταση που συχνά υπάρχει ανάμεσα τις Τέχνες και την επιστήμη και να γίνει εμφανές στα παιδιά πως μπορούν να προσεγγίσουν το ίδιο θέμα από διάφορες πλευρές.
5. Ηχοϊστορίες
Χρησιμοποιώντας όλα τα παραπάνω «υλικά», τα παιδιά καθοδηγούνται στο να συνθέσουν τις δικές τους ιστορίες. Τα θέματα είναι κάθε φορά διαφορετικά και στηρίζονται στην φαντασία των παιδιών ή την μυθολογία. Ένας τρόπος για παράδειγμα, είναι μέσα από την ακρόαση ενός κομματιού να φανταστούν μια ιστορία, την οποία στην συνέχεια καλούνται να παρουσιάσουν στην ομάδα, παράγοντας τους ήχους με τα μουσικά όργανα (κρουστά, έγχορδα, πνευστά, φωνή).
Κατόπιν την αποδίδουν και με θεατρικό τρόπο, ενώ συνθέτουν και την δική τους μουσική για να την συνοδέψουν.
Παράλληλα, ενθαρρύνονται να την εκφράσουν και με εικαστικό τρόπο δίνοντας έτσι απτή μορφή σε ό,τι φαντάστηκαν. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου δίνεται έμφαση στα κοινά στοιχεία (τόνος, ένταση, ρυθμός κλπ) της μουσικής με τις άλλες Τέχνες και στον διαφορετικό τρόπο που αποδίδονται τα στοιχεία αυτά σε κάθε περίπτωση.
Σελίδες
Υποκατηγορίες Εργαστηρίων
Ηλικίες: 2-3 ετών
Συναντήσεις: Τρεις φορές την εβδομάδα
Διάρκεια: Μια ώρα το κάθε εργαστήριο
Σε αυτήν την τόσο τρυφερή ηλικία δίνεται η μοναδική ευκαιρία στα παιδιά να κάνουνε τα πρώτα τους βήματα μέσα σε μια ομάδα. Η επικοινωνία μεταξύ των μελών γίνεται μέσω του ήχου και των μουσικών οργάνων, αφαιρώντας έτσι όλη την πίεση που μπορεί να αισθάνεται ένα παιδί όταν αναγκάζεται να επικοινωνήσει λεκτικά, ενώ δεν είναι ακόμα έτοιμο. Χρησιμοποιώντας την δύναμη του ρυθμού, καλλιεργούνται στοιχεία πειθαρχίας, βελτιώνεται η φυσική ρυθμικότητά τους, καθώς επίσης ο τρόπος με τον οποίο ελέγχουν το σώμα τους και ο συγχρονισμός των δυο πλευρών του σώματός τους. Με την εκμάθηση τραγουδιών σε συνδυασμό με την κίνηση του σώματος αναπτύσσεται σταδιακά το λεξιλόγιό τους με τον πιο χαρούμενο και διασκεδαστικό τρόπο. Το συγκεκριμένο εργαστήριο αποτελεί μια άριστη προετοιμασία για τον παιδικό σταθμό.
Ηλικίες: 3-4 ετών
Συναντήσεις: Μια φορά την εβδομάδα
Διάρκεια: Μια ώρα
Ο πιο ευχάριστος, δημιουργικός και χαρούμενος τρόπος κοινωνικοποίησης των παιδιών. Όλες οι δραστηριότητες βασίζονται στον ρυθμό, δίνοντας έτσι έμφαση στην ικανότητα να συγκεντρώνονται, να εστιάζουν και να διατηρούν την προσοχή τους για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Μέσα από το παιχνίδι και την ενεργό συμμετοχή τους σε ορχηστρούλες με μουσικά όργανα, αρχίζουν να ανακαλύπτουν και να χρησιμοποιούν την ακοή τους. Συνδυάζοντας τον ρυθμό με την κίνηση, εξασκούνται στο να συντονίζουν την αριστερή με την δεξιά πλευρά του σώματός τους. Με το τραγούδι καλλιεργείται η άρθρωση και το λεξιλόγιό τους, ενώ παράλληλα τροφοδοτείται η φαντασία τους με την ανάγνωση ιστοριών και παραμυθιών, τα οποία στην συνέχεια καλούνται να δραματοποιήσουν.
Ηλικίες: 4-5 ετών
Συναντήσεις: Μια φορά την εβδομάδα
Διάρκεια: Μια ώρα
Σταδιακά τα παιδιά γνωρίζουν τις οικογένειες των οργάνων, καθοδηγούνται στο να διακρίνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους και εισάγονται στα διάφορα είδη μουσικής. Επίσης, αρχίζουν να εξερευνούν τις φωνητικές τους δυνατότητες. Με την μεγάλη ποικιλία μουσικών οργάνων που έχουν στην διάθεσή τους, πειραματίζονται με τον ρυθμό, καλλιεργούν την φαντασία τους και ανακαλύπτουν την δύναμη της ομάδας. Ενθαρρύνονται στο να ακούν προσεκτικά, να σέβονται το χρόνο ομιλίας που έχει ο καθένας στη διάθεσή του και να απαντούν συγκεκριμένα. Με αυτόν τον τρόπο μετατρέπονται σε καλύτερους ακροατές και αποκτούν μεγαλύτερη πειθαρχία και αυτοέλεγχο.
Ηλικίες: 6-12 ετών
Συναντήσεις: Μια φορά την εβδομάδα
Διάρκεια: Μια ώρα
Με τα φτερά της φαντασίας τα παιδιά ταξιδεύουν και συνθέτουν την δική τους μουσική χρησιμοποιώντας τα δυο βασικά συστατικά της: το ρυθμό και τη μελωδία. Εκπαιδεύονται στο να ακολουθούν πιο σύνθετα ρυθμικά μοτίβα και στην συνέχεια να δημιουργούν τα δικά τους. Μαθαίνουν να ξεχωρίζουν και να χειρίζονται τα συναισθήματα που τους γεννά η μουσική ακρόαση και με δημιουργικό τρόπο να τα απελευθερώνουν μέσω του ήχου. Συνθέτουν τις δικές τους ιστορίες και καλλιεργείται η ικανότητά τους να τις προσαρμόζουν συνειδητά στις ιστορίες των άλλων. Η συνύπαρξη μέσα σε μια ομάδα, συντελεί στο να ενισχυθεί η προσωπικότητα του κάθε παιδιού. Αυτό επιτυγχάνεται με το:
- να δίνουν ή να ακολουθούν οδηγίες
- να εναλλάσσονται σε ρόλους
- να εστιάζουν στα προτερήματά τους και να τα χρησιμοποιούν προς όφελος της ομάδας
- να συνειδητοποιούν με τον πιο φυσικό και αυθόρμητο τρόπο την δύναμη... Περισσότερα
Ηλικίες: 5-12 ετών
Συναντήσεις: Μια φορά τον μήνα
Διάρκεια: Δυο ώρες
Μέσα από τις συναντήσεις της χορωδίας, δίνεται η ευκαιρία στις μεγαλύτερες ομάδες των παιδιών των Μουσικών Εργαστηρίων Ήχος και Φως να γνωριστούν μεταξύ τους και να αισθανθούν μέλη ενός μεγαλύτερου συνόλου, έχοντας την μουσική και το τραγούδι ως συνδετικό κρίκο. Μυούνται στις αρχές της σωστής αναπνοής, μαθαίνουν να ακούν την δική τους φωνή, ενώ παράλληλα διδάσκονται πώς να εναρμονίζονται με τις φωνές των άλλων. Πέρα από τον ψυχαγωγικό της ρόλο, η συμμετοχή στην χορωδία συμβάλλει ουσιαστικά στην διαμόρφωση του χαρακτήρα τους. Εξασκούνται στην πειθαρχία και στην συγκέντρωση, αναπτύσσουν την συλλογικότητα και την συνεργασία, επιτρέποντας στην δημιουργικότητά τους να εκδηλωθεί με τον πιο εκφραστικό τρόπο. Τα μέλη μιας χορωδίας δεν εναρμονίζουν μόνο τις φωνές τους, αλλά και τους παλμούς της καρδιάς τους, οι οποίοι συντονίζονται στον ίδιο ρυθμό. Λόγω του αναγκαίου ελέγχου της... Περισσότερα
Αντίστοιχα Εργαστήρια
Στα πλαίσια των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων που διοργάνωσε ο Δήμος Αλμυρού, φιλοξενηθήκαμε στην είσοδο του Δημαρχείου το απόγευμα της Πέμπτης 17... Περισσότερα
Σε αυτό το επιστημονικό εργαστήρι ο κος Αποστόλης Καραΐσκος, Χημικός-Μηχανικός, μας ταξίδεψε χιλιάδες χρόνια πριν, όταν ακόμα οι αρχαίοι Έλληνες... Περισσότερα
Παράλληλα με τις πρόβες για την μουσικοθεατρική μας παράσταση του φετινού 2ου Φεστιβάλ Τεχνών και Επιστημών για Παιδιά ΕΝαρμονία... Περισσότερα
Μια ηχοϊστορία εμπνευσμένη από τη γιορτή των Χριστουγέννων. Δουλεύοντας ομαδικά, τα παιδιά επινόησαν αρχικά την δική τους ιστορία, την έντυσαν ... Περισσότερα
Ένα από τα καλύτερα εργαστήρια εικαστικών της χρονιάς, όπου όλα παιδιά δούλεψαν ακούραστα και συνεργάστηκαν αρμονικά μεταξύ τους για την κατασκευή... Περισσότερα
Οι ιδέες κατακλύζουν τα μικρά κεφαλάκια και τα πινέλα πιάνουν φωτιά! Η φαντασία συναντά την δημιουργικότητα και το αποτέλεσμα για άλλη μια φορά... Περισσότερα
Ρυθμός, κίνηση, τραγούδι, ιστορίες, γέλια, φωνούλες παιδικές... όλα τα είχε αυτό το εργαστήρι! Τι όμορφα που είναι να παίζει κανείς με τους φίλους... Περισσότερα
Από πού πήραν οι πλανήτες το όνομά τους; Πόσο μακρυά είναι ο Άρης και πόσο μεγάλος είναι ο Ήλιος; Τι πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες για το σύμπαν;... Περισσότερα
Το σημερινό μας μουσικό εργαστήρι τα είχε όλα: χορό, τραγούδι, κίνηση, ηχοϊστορία... Μάθαμε ότι η κάθε μέρα είναι ξεχωριστή και μοναδική! Σαν μια... Περισσότερα
Μια απλή επίσκεψη σε ένα Μουσείο μπορεί να μετατραπεί σε μια αξέχαστη εμπειρία και μυσταγωγία, όταν αυτή συνοδεύεται από έναν τόσο ξεχωριστό... Περισσότερα
Φορέσαμε τα γιορτινά μας και περιμένουμε γεμάτοι χαρά τα Χριστούγεννα! Καλές Γιορτές σε όλους! Με υγεία, χαρά και δημιουργικότητα!
Συνεχίζουμε δυναμικά με την προετοιμασία των σκηνικών της φετινής μας παράστασης. Η δουλειά πολλή, ο ενθουσιασμός στα ύψη! Ευκαιρία να μάθουμε να... Περισσότερα
Με την δύναμη της μεταμόρφωσης ξεπεράσαμε τα όρια της φαντασίας μας. Αφού την εξαντλήσαμε δημιουργώντας μια από τις πιο όμορφες ηχοϊστορίες,... Περισσότερα
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ταινίας μας "Η Τιτανομαχία" στον παρακάτων σύνδεμο.Για όλους εμάς ήταν μια πολύ ξεχωριστή βραδιά, που η παρουσία... Περισσότερα
Συνεχίσαμε τα εργαστήρια του Φεστιβάλ με τον Βαγγέλη Ξένο, φωτογράφο, που μας παρουσίασε το πώς γυρίστηκε η ταινία "Η Τιτανομαχία"!! Κλείσαμε το... Περισσότερα
- 1 από 2
- επόμενη ›